sobota, 28 stycznia 2017

Koronka siatkowa w czasopiśmie z lat 50-tych.

Witajcie. 

Mam coś co udało mi się wyszperać w antykwariacie i obecnie stanowi dla mnie małe ziarenko historii w tworzeniu koronki siatkowej zwanej filet. Jest to wkładka Wykroje i Wzory do czasopisma "Moda i życie''.




Czasopismo jak widać pochodzi z 1952 roku. Ślady nadgryzienia zębem czasu są, ale i myszy :).


Na załączonym zdjęciu widać motywy wzorów użytych do cerowania serwetek. Autorką pomysłów jest pani Helena Gawrońska.
 Zaglądając na strony internetowe znalazłam wiele książek tej autorki. Tematem tych samouczków jest szydełko, druty czy zastosowanie  ażurów i mereżek. Książki z pewnością warte zakupu, sprzedawane w antykwariatach lub znalezione gdzieś ... tworzą historię rękodzielnictwa w tych latach. Obecne rękodzielnictwo jest cudowne, bogate w pomysły, inspiracje, ale jednocześnie wielokulturowe. Dostęp do internetu, mnogość czasopism wplata w  nasze tradycje obce, że powtórzę TRADYCJE. Chcę trochę opisać wam i wspomogę się terminem nazw splotów z książki Pani Wery Tuszyńskiej, która podobnie jak Pani Helena w owych czasach wydawała książki o robótkach. Jestem szczęśliwą posiadaczką jednej z jej książek o "Robótkach siatkowych".
Tak więc: ścieg 1-płócienny, 2-koszykowy, 3-festynowy i 4- tzw pajączek, tej nazwy nie znalazłam u p.Wery, natomiast posłużyła się nią p.Helena Gawrońska. 

Wnętrze dodatku zawiera wykroje żakietu, sukienki dla tęższej osoby i ubranko dla chłopca w wieku 3-4 lat.


 Moi mili jeżeli posiadacie jakąś część historii zawartej w czasopismach czy książkach, a macie chęć podzielić się tym szczęściem i pokazać na zdjęciach zapraszam na grupę Koronka Siatkowa na facebook. Pozdrawiam gorąco WMonia.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz